Työ on kuin parisuhde työntekijän ja työnantajan välillä.
Suorahakukonsultti auttaa organisaatiota löytämään juuri ne ihmiset, jotka auttavat sitä menestymään tulevaisuudessa. Konsultin on onnistuakseen omassa työssään ymmärrettävä asiakkaan todelliset tarpeet, löytää oikeat henkilöt ja kysyä haastattelussa oleelliset kysymykset.
”Väärän ympäristön ja position myyminen ihmiselle johtaa organisaation kannalta väärään rekrytointiin ja henkilökohtaisiin tragedioihin”, varatoimitusjohtaja, Senior Partner Lasse Pehto Pro-Sourcesta painottaa.
Rekrytointikonsultti ei ole organisaation sisällä, mistä syystä hän kykenee näkemään eri asioita kuin mitä jo organisaation sisällä oleva kykenee.
”Lisäksi rekrytoijat tuntevat myös yrityksen kilpailijoiden taustat, toimialan ja ymmärtävät yrityksen vahvuudet ja heikkoudet ja parhaimmassa tapauksessa heillä on näkemys toimialan kehittymisestä”, Pehto sanoo.
Erityisesti johdon ja asiantuntijoiden rekrytoinnissa yhtenä tavoitteena löytää henkilö, joka kykenee viemään organisaatiota eteenpäin pidemmällä tähtäimellä. Vaikka tarve tietyn pestin täyttämiseen onkin juuri kyseisellä hetkellä, samaan aikaan on mahdollisuus nostaa organisaatio aivan toiselle tasolle.
”Hyvä suorahakukonsultti haluaa ja osaa auttaa asiakasta menestymään”, Pehto kiteyttää.
Konsultin on oltava nöyrä tehtävän edessä. Pehdon mukaan konsultilla on oltava halu palvella kumpaakin osapuolta ja hänen on oltava valmis tekemään suuri määrä työtä.
”Työ on kuin parisuhde työntekijän ja työnantajan välillä. Organisaation kilpailukyky syntyy sillä, että töissä on ihmisiä, jotka tekevät töitä koko sydämellään”, Pehto summaa.
Suorahakukonsulttia voi kontaktoida myös itse
Toimiiko headhunting myös toisinpäin eli voiko työntekijä uutta työpaikkaa halutessaan palkata rekrytointikonsultin löytämään itselleen työpaikan?
”Ei voi, sillä työntekijältä ei voi pyytää rahaa työpaikan löytämisestä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että uusi työpaikka löytyy vain avoimia työpaikkoja hakemalla”, Pehto selittää.
Reverse headhunting ei ole ilmeisesti yleisesti käytetty termi, mutta rekrytointikonsultteihin on mahdollista ottaa yhteyttä myös silloin, kun itse on vaihtamassa työpaikkaa. Konsultit tosin ottavat yhteyttä yleensä vain siinä tapauksessa, jos vastaan tulee sopiva työpaikka. Pehto sanoo kuitenkin haastattelevansa mielellään myös mielenkiintoisiksi kokemiaan henkilöitä, vaikka sopivaa työpaikkaa ei sillä hetkellä olisikaan tiedossa.
”Tällaisilla haastatteluilla pidän oman työosaamiseni ja tietouteni yrityksistä kunnossa, ja saan lisää henkistä sisältöä työhöni. Haastatteluissa on aina ajateltava, että haastateltavalla henkilöllä on hänen oma elämänsä pelissä. En koskaan etsi ainoastaan sopivaa työntekijää organisaatioon, vaan mietin myös, sopiiko organisaatio työnhakijalle”, hän kertoo.
Lisäksi aina on hyvä olla reservissä mahdollisia sopivia henkilöitä, kun rekrytointipyyntö tulee. Kun suorahakukonsultti tuntee hyvin yrityksen tarpeet ja löytyy henkilö, joka sopii, niin on myös mahdollista tarjota henkilöä suoraan yritykseen, vaikka he eivät sillä hetkellä tarvitsisikaan ketään. Tämä tosin vaatii asiakasorganisaatiolta joustavuutta, tilaa ns. headcountissa ja tuloskuntoa. Tällaista tapahtuu Pehdon mukaan suhteellisen harvoin.
Lassen vinkit tulla headhuntatuksi:
• Lähetä CV:si suorahakuyritykseen, joka toimii alallasi. Useimmilla on verkkosivuillaan yhteystiedot, johon voit lähettää ansioluettelosi
• Huolehdi henkilöbrändistäsi eli ole aktiivinen ja verkostoidu
• Päivitä LinkedIn-profiilisi ajan tasalle, tai vaihtoehtoisesti perusta profiili, jos sinulla ei sellaista vielä ole
• Pidä huoli siitä, että profiilisi ja brändisi on kannaltasi ja kiinnostuksen kohteitasi ajatellen oikea
• Jos sinulla on kysyttyä ja harvinaista osaamista ja lisäarvoa, tuo se selvästi esille
Artikkeli on julkaistu alunperin Henkilöstöpalveluyritysten liiton HPL:n sivuilla.